נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מהן נקודות מס, וכיצד מחושבות?

הביטוי "נקודות מס" חוזר כחוט השני כמעט בכל התייחסות הנוגעת לנושא המס, כמובן גם החזרי מס, אך האם אתם יודעים באופן מלא במה מדובר? במשפט אחד ניתן להגדירן כסכום הכסף אותו יש לקזז מסך מס ההכנסה החל על עובד במהלך שנת המס. כלומר, כל נקודות זכות שווה למעשה כסף (נכון לשנת 2018 ערכה של נקודת מס אחת היא 2,592 ₪). נהוג לייחס לנקודות ערך חודשי, כלומר ובהתחשב בנתון שבמשפט, ערכה החודשי של נקודת מס אחת היא 2,592 ₪ \ 12 חודשים, כלומר 216 ₪.

מי זכאי להחזרי מס?

אז מי באמת זכאי לקבל החזרי מס? על פי חוק המס, כל תושב ישראלי זכאי ל-2.5 נקודות מס (נשים זכאיות לחצי נקודת מס נוספת לעומת גברים). בנוסף לכך, אנשים העוסקים בטיפול בבעלי מוגבלויות, עולים חדשים, חיילים משוחררים ותושבים הגרים בפריפריה זכאים גם הם לנקודות מס, אשר באות לידי ביטוי בהחזרי מס.

ניתן להבין זאת באופן בהיר יותר על ידי שימוש בדוגמא:

אדם הזכאי ל-2 נקודות מס (מספר נקודות המס לה זכאי עובד, או עצמאי, משתנה בהתאם לנתונים שונים) יהיה זכאי לזיכוי שנתי בסך 5,184 ₪ (ערכה השנתי של נקודת מס בשנת 2018 X מספר נקודות המס להן זכאי). באם נרצה לחשב מהו סכום ההחזר לו זכאי העובד בחודש, נחלק סכום זה במספר החודשים בשנה ונקבל 432 ₪. חשוב לציין כי החישוב מתייחס למצב בו העובד הועסק \ עבד במהלך כל השנה. באם לא עבד במהלך 12 חודשים מלאים, היקף החזר המס יהיה גבוה יותר.

נקודות מס

להלן התייחסות לסיטואציות בהן קיימת אפשרות ליהנות מהחזר מס:

  • החזר מס לשכירים: ראשית, ידעתם כי גם לשכירים מגיע החזרי מס ולא רק לעצמאיים? ושנית, נתון מדהים להגברת העניין; הידעתם כי מאחר ורובם המוחלט של השכירים בישראל לא דורשים את החזר המס המגיע להם, הערכות מצביעות על סכום החזרים מצטבר ולא ממומש בגובה של 8.5 מיליארד ₪ בשנה? הסיבה לכך, כך ניתן להניח בביטחון, היא העובדה כי רבים מן השכירים כלל לא מודעים כי באפשרותם לדרוש החזר מס, וכן גם בעקבות חוסר הרצון "להתעסק" עם רשויות המס במדינה.

אחת הסיבות הנפוצות ביותר בגינן שכיר זכאי להחזר מס הוא העובדה כי החליף עבודה במהלך השנה (או בביטוי רלוונטי לעניין המאמר – "שנת מס"). מאחר ומערכת המס במדינה מחשבת את המס תחת ההנחה כי שכרו של העובד יהיה יציב במהלך כל השנה, במידה ולא כך הדבר (כמו במצב בו החליף עבודה או לא הועסק כלל), ייתכן ומגיע החזר מס עבור תקופה זו.

  • החזר מס לחיילים: מדובר על צעירים אשר השתחררו זה עתה משירות חובה באחת מן המסגרות במדינה, בין אם צה"ל, משטרה או כמובן גם שירות לאומי. על פי חוק המס במדינה, משוחררים משירות חובה במדינה זכאים לעד שתי נקודות זיכוי ממס. במידה ואתם קוראים זאת עכשיו, עומדים בקריטריונים, וטרם ניצלתם את זכותם ליהנות מאותן נקודות זכות, דעו כי באפשרותכם לדורשן עד לחלוף 6 שנים ממועד שחררוכם.

 

  • החזר מס לרופאים: רופאים, כנגזרת ישירה של תפקידם, מועסקים במסגרות שונות (קופות חולים, בתי חולים שונים, מרפאות פרטיות ואף זוכרים למענקים מקרנות וגופים פרטיים). כפועל יוצא של כך, וכמובן לאחר תיאום מס, לרב יהיו הרופאים זכאים להטבות מס שונות ומגוונות.

אבכן, ניתן להבין על פי הכתוב כי אנשים הנמצאים בסיטואציות שונות ובמסגרות שונות זכאים לקבל החזרי מס בגבהים שונים. לבירור האם גם אתם נמצאים במסגרת הזכאים להטבה, יש לברר זאת באופן מלא במרכז המידע של רשות המיסים.

נקודות מס ראשית
אז מה היה לנו עד עכשיו?
לַחֲלוֹק
Facebook
Twitter
WhatsApp
עוד בנושא מיסים
כוס עם כסף
החזרי מס בגין שנת שבתון

בישראל, מס הכנסה מחושב לפי גובה הכנסה שנתית. למעשה, ככל שהכנסתכם תהיה גבוהה יותר, כך ינוכה משכרכם יותר מס.

מס ראשית
בדיקת זכאות להחזר מס

הידע של רוב האזרחים בנושא מיסים, מסתכם בזה שיש חובה להפריש מדי חודש סכום כסף לטובת מס הכנסה. אין