נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

לשון הרע או תביעת דיבה – האם יש הבדל?

במערכת המשפט הישראלית אין הבדל בין הביטויים: "לשון הרע" ו- "הוצאת דיבה". כלומר, היחס המשפטי למעשים הללו זהה לגמרי. אך למעשה, יש בין שני המונחים הללו הבדל מהותי שמגיע מההלכה ומהמשפט העברי.

במאמר זה נסביר את שני המונחים הללו ונבאר את ההבדל בניהם בהלכה היהודית ובמשפט הישראלי. כמו כן, בעזרת מאמר זה תוכלו לקבל מידע שימושי על מרכיבי התביעה המרכזיים של תביעה בגין לשון הרע או בגין הוצאת דיבה.

 

מהו ההבדל בין לשון הרע לתביעת דיבה בהלכה?

ההלכה היהודית משתמשת במושג "לשון הרע" ובמושג "דיבה" על מנת לתאר מעשים שונים שבניהם יש הבדל מהותי. הוצאת דיבה על אדם מסוים היא מקרה בו מפרסמים שקרים על אדם זה על מנת לגרום לו נזק. מושג זה מופיע בפרשת שלח לך כאשר מספרים לנו על חטא המרגלים בו אנשים שיצאו לתור בארץ ישראל ולבדוק אותה, הוציאו עליה דיבה.

במושג לשון הרע לעומת זאת, ההלכה היהודית משתמשת על מנת לתאר מצב בו מפורסמים דברי אמת לגבי אדם מסוים והפרסום פוגע באדם זה בצורה מסוימת. פגיעה זו יכולה להיות פגיעה חברתית, פגיעה כלכלית, פגיעה נפשית וכדומה.

 

מהו ההבדל בין לשון הרע ותביעת דיבה במשפט הישראלי?

בשונה מהגישה של ההלכה היהודית, הגישה של המשפט הישראלי לא מבחינה בין לשון הרע לבין הוצאת דיבה. בישראל יש חוק הנקרא "חוק איסור לשון הרע" והוא נוגע גם למקרים של לשון הרע וגם במקרים של הוצאת דיבה. חוק זה מגן על כל אדם מפני פרסום של דברי שנאה שעלולים לפגוע בו, בין אם מדובר בדברי אמת ובין אם מדובר בדברי שקר.

 

מהם המרכיבים המרכזיים של התביעות הללו?

משום שהמשפט הישראלי לא מבדילים בין הוצאת דיבה ללשון הרע, מרכיבי התביעות הללו זהים לחלוטין. להלן מספר דוגמאות למרכיבים חשובים ומרכזיים שהתביעות הללו כוללות:

  • הפרסום: הפרמטר הראשון שידונו לגביו בבית המשפט הוא סוג הפרסום השלילי שהופץ, מהם מרכיביו, היכן הוא הופץ ומהו הקונטקסט שלו. 
  • היקף הנזק: בית המשפט יבחן את היקף הנזק שנגרם כתוצאה מהפרסום ויחליט מהי חומרתו. ככל שהנזק חמור וגדול יותר, כך לתובעים יש סיכוי לקבל פיצויים גדולים יותר.
  • כוונת זדון: בבית המשפט ידונו לגבי השאלה: האם הנתבע התכוון לפגוע כאשר הוא פרסם את הדברים השליליים לגבי התובע. אם התובע יוכיח שלנתבע הייתה כוונת זדון הוא עשוי להצליח להגביר את גובה הפיצויים. לעומת זאת, אם הפרסום נעשה בתום לב התביעה עלולה להידחות.

זקוקים לעורך דין מקצועי המתמחה בנושא לשון הרע? היכנסו ל- https://yonilevy.co.il/עורך-דין-לשון-הרע/ וצרו קשר עם משרד עורכי דין יוני לוי שיסייע לכם להגיש תביעת לשון הרע ולטפל בעניינים שונים הנוגעים לתחום זה.

מהו ההבדל בין לשון הרע לתביעת דיבה בהלכה

לשון הרע או תביעת דיבה - האם יש הבדל
אז מה היה לנו עד עכשיו?
לַחֲלוֹק
Facebook
Twitter
WhatsApp
עוד בנושא עריכת דין
עורך דין הסכם ממון
איך כותבים הסכם ממון?

הסכם ממון הוא מסמך משפטי מחייב המתאר את ההסדרים הפיננסיים בין הצדדים המעורבים בעסקה או מערכת יחסים מסוימת. בין